Saab 9 3. Investeren of consumeren?

De Saab 9-3 II is het getrouwe werkpaard van de scène. Hij geniet ervan, je kijkt vanuit de cabriolets en de Turbo X, (nog steeds) geen cultstatus. De stationwagons en limousines zijn de modernste oplossing, als je een Saab in het dagelijkse leven wilt verplaatsen. De jongste exemplaren zijn nu 7 jaar oud, de grote modelverzorging is alweer 10 jaar geleden. De vraag is: investeren of consumeren?

Saab 9 3. Investeren of consumeren?
Saab 9 3. Investeren of consumeren?

De vraag is concreet, want op onze 9-3 SC met zijn 7-jaren en bijna 100.000-kilometers heeft zich iets opgestapeld. Er is behoefte aan actie, hoewel het chequeboek van Saab wordt gehandhaafd. De laatste grote inspectie vond dit voorjaar plaats Bamberg Daarnaast kreeg de 9-3 ook rondom nieuwe remmen van de Orio Regal, die nogal wat bouwplaatsen aan het licht brachten.

Te beginnen met de stoelverwarming, die niet meer werkte, de airconditioning met kleine zwaktes, naar de draagarmen met de bedhekken. En dan is er de roest. Licht begin hiervan op de ondergrond, hoewel de 9-3 onmiddellijk na de bevalling een extra behandeling had gekregen in het jaar 2011.

7 jaar, dat is een magisch getal. Saab eerste eigenaar vervolgens gescheiden van hun voertuigen, zegt Ralf Muckelbauer. De eerste tekortkomingen deden zich voor, tijd voor een nieuwe auto. Als ik dat ook deed, kon iemand me een Saab-model 2019 bezorgen.

Investeren of consumeren?

Wishbone met langsliggers is TÜV relevant. Stoelverwarming en klimaat zijn comfort. De roest? Dit zijn zichtbare benaderingen, maar ze roepen niet op tot onmiddellijke actie. Je kunt doorrijden, de auto gebruiken - en dat voor meerdere jaren. Op een gegeven moment is roest een bedreiging, dan helpt een lasser, veel geld, of de TÜV-echtscheidingen. Als een grote onbekende blijft de toestand onder de wielkasten. Verkleurt de 9-3 SC daar ook? Ik ken exemplaren voor en na de facelift, die van binnenuit geroest zijn.

Als u de kosten optelt, komt alles overeen met een 4-cijfer. En in principe heb ik nu drie opties. De verbruiksversie: laat alleen het wishbone, de TÜV in het najaar de Saab zwaaien. De comfortvariant zou naast het investeren in verwarmde stoelen en het klimaat, of in duurzaamheidsmanie ook de roestbenaderingen geëlimineerd zijn.

Het zorgeloze pakket 5-jaren

Oh ja, er is ook versienummer 4. Koop een nieuwe auto. Eén met garantie van 5 of zelfs 7 jaar. Een zorgeloze belofte voor een half decennium of meer, die ik voor de volgende zorgeloos kan uitwisselen na afloop. Verleidelijk, behalve een kleine haak. Het zou Saab niet meer zijn.

Kortom, ik ben niet bereid om te investeren in de lente. Ik troostte Ralf Muckelbauer met de hint die ik nu moet bedenken. Ik blijf de komende weken ongebruikelijk besluiteloos. Mark, die veel meer kilometers dan ik per jaar rijdt, is al lang overgestapt op het andere Zweedse merk. Daar leeft hij goed mee, Saab blijft voor hem vrije tijd en hobby. Op de een of andere manier het verlangen naar iets nieuws, ongecompliceerd leven in mij. Saab rijden is de afgelopen jaren niet eenvoudiger geworden. Op afspraken in de workshops wacht je steeds langer, het aanbod reserveonderdelen muteert steeds opnieuw voor de uitdaging. Natuurlijk is alles tot nu toe goed gegaan. Maar heb ik dat nodig?

De discussie duurt weken. In het gezin en met vrienden. De mening blijft altijd verwarrend. De een pleit voor een nieuwe auto, de ander wordt plots verliefd op de ijsblauwe koplampen van de 9-3. Dit alles helpt niet. Natuurlijk is mijn gedrag volkomen onlogisch. Ik investeer tijd, materiaal en geld in mijn 9000-vloot. Alles wordt gedaan om de klassiekers op de weg te houden. Maar in een relatief nieuwe auto neemt de bereidheid af.

Het woord uit het gifkabinet

Aan de andere kant is dit juist het gif dat de auto-industrie al jarenlang verspreidt. Auto's zijn alleen consumptiegoederen. Evenals smartphones, computers, textiel. Ze moeten gedurende een bepaalde periode worden geconsumeerd, snel alsjeblieft. Auto's zijn slechts transportoplossingen, niet meer, die na een korte gebruiksperiode worden omgeruild voor de volgende oplossing. In het beste geval komt het oude product terecht in de export, en nieuwe auto's rollen over de straten. Een schijnbaar oneindige lus die sneller en sneller loopt.

Het woord duurzaamheid blijft diep verborgen in de gifkast en niemand durft het in je mond te stoppen. Duurzaamheid, langere levensduur, dat is minder consumptie, minder productie, minder winst. Geen enkele raad, geen politicus die zelfs maar een gevoel van overleving heeft, durft dit probleem aan te pakken. Het zou te veel vragen. Groei en kwartaalcijfers blijven (nog steeds) de norm van onze samenleving. Vermoedelijk hebben we meer dan een dozijn hete, droge super zomers nodig, dus de moed om te heroverwegen groeit.

Lange levensduur voor het milieu

De blog schrijft over het leven met de auto's van een merk dat niet meer bestaat. Zonder enige sociaal-politieke claim, heeft het hier nooit bestaan. Niettemin, en hoe langer ik denk aan mijn probleem, de duurzaamheid komt op de voorgrond. De Saab rijdt nog steeds goed en comfortabel, hij zou dat nog vele jaren kunnen doen. De grootste CO2-emissie was, net als bij elke andere auto, tijdens de productie. De langste bruikbare levensduur van onze planeet is beter dan deze weer permanent te consumeren.

De beslissing is genomen, het is geïnvesteerd. Niet alleen de relevante TÜV-zaken worden gedaan, maar ook het hoofdstuk comfort en duurzaamheid. De 9-3 komt naar Bamberg, waar hij een paar dagen blijft. Het onderwerp roest is van belang, Ralf Muckelbauer bestuurt het volledige programma. Wat hij en zijn collega's vonden, en of de 9-3 voorzorgsmaatregel wordt geadviseerd, schrijf ik in de komende dagen op de blog.

48-gedachten ook "Saab 9 3. Investeren of consumeren?"

  • 24. September 2018 op 10: 43 AM
    permalink

    Onze 9-SC is 11 jaar oud, heeft net 75TKm op de teller staan. Natuurlijk zal dit in de loop van de tijd te wijten zijn aan werk en de bijbehorende kosten. Maar voor mij is er geen alternatief op de markt. Ik ben het beu om steeds weer dingen te moeten kopen, al zou je ze kunnen repareren.

    16
    • 24. September 2018 op 11: 57 AM
      permalink

      Mijn 9-5 SC is dezelfde leeftijd, maar heeft een wereldtournee (over 40 Tkm) meer naar beneden ...

      En ik voel me op dezelfde manier. Ik ben het beu dat de hoge frequentie weggooit. Maar hoe zit het! Nou ja, als je daar een keuze hebt *. Bij SAAB heeft u de keuze.

      Mijn (2.0t gehirscht) die nodig is dit jaar, evenals Tom 9-3 een uitgebreide service aan de noodlijdende airconditioning, een nieuw ontsteking cassette en ook een nieuwe koppeling. De laatste werd bij de gelegenheid opgewaardeerd (Aero 2.3T) en vervangen incl. Vliegwiel. Kortom, niet erg goedkoop ...

      Maar spint, koppelt en verkoelt, maar opnieuw als een vergelijkbare nieuwe auto, wat de 20-vouw zou kosten. De grotere koppelingsschijf heeft nu waarschijnlijk 200.000 Km ...

      Het werk dat ik niet eens onder het 'reparatie'-boek deed. Veeleer onder service- en slijtdelen. Op dit punt heeft het bedrijf waarschijnlijk veel veranderd? Zodra een olieverversing in behandeling is, moet een nieuwe auto worden geproduceerd. En als de batterijen van de afstandsbediening leeg zijn, is er een nieuwe tv ...

      *
      Over de keuze gesproken, we hebben onlangs een nieuwe wasdroger gekregen, die helaas een pitstop maakte. Waarschijnlijk slechts een klein softwareprobleem. Het apparaat was nog steeds vervangen en vertelde ons dat de andere (splinternieuw !!) nu op het schroot terechtkomt.
      Dat is echte milieubescherming! Dat is duurzaamheid 4.0. Het politieke kader klopt niet. De consumenten- en wegwerpverenigingen worden opzettelijk gepromoot ...

      21
      • 24. September 2018 bij 9: 26 PM
        permalink

        Herbert Hürsch, eigenlijk had ik te presenteren tijd gepland zijn eigen commentaar (Eager om te consumeren?, Duurzaamheid, inexpensiveness van duurzame om onze Saab), na het lezen van record in de huidige lunchpauze Toms, maar kon geen commentaar geven comfortabel.

        Je droogautomaat kan aan mijn zij (zoals waarschijnlijk de jouwe) door talloze andere voorbeelden in het laatste decennium worden uitgebreid ...

        Je tenor is van mij ("service"), zonder verdere woorden, dank je!

        • 24. September 2018 bij 11: 02 PM
          permalink

          MEER SERVICE! ! !

  • 24. September 2018 op 10: 46 AM
    permalink

    Laat alles zo mogelijk gebeuren. Als hij dan weer achteloos doorgaat voor nog een 7-jaar en de reparaties in die tijd 'amortiseert', rijd je als het ware een geweldige auto naar de spaarquote.

    18
  • 24. September 2018 op 10: 54 AM
    permalink

    Goed artikel. Praat met mij met mijn 8 / 07ner 9-5 Aero met 90Tkm vanuit het hart. Maar een passage in het rapport doet me rechtop zitten en opmerken. "... je wilt iets nieuws, ongecompliceerd." Ongecompliceerd? Echt waar? Ik denk daar altijd aan als ik in het buitenland een huurauto huurt. Zo'n "Patormundungsmobil" met alle intimidatie. Het flitst en piept vervelende en voortdurend in het aanhoudende akkoord op de snelweg, en bij het parkeren schakelt de rondom gelegen parkeerassistent al over op paniekmodus met losse 20cm-lucht vóór het vijandelijke contact. Nee bedankt! Mijn prachtige Saabine moet jarenlang dienen.

    20
    1
  • 24. September 2018 op 11: 04 AM
    permalink

    Voordat ik een mollige diesel koop voor tienduizenden euro's, investeer ik het liefst in een toekomstige klassieke auto met veel rijplezier !!!

    12
  • 24. September 2018 op 11: 07 AM
    permalink

    Ik ga naar Ralf en zie de SC. Zou ook graag een goed bewaard gebleven,
    maar mijn lieveling trekt niet. Daarom wordt mijn 9-3 II-cabine onderhouden en onderhouden (door Ralf). tot hij, (of ik). kan niet meer doen.
    Ik ben erg enthousiast over de wagen. Ik zou uren kunnen cruisen tot de tank leeg is. Benzine prijs? Dus wat!

    • 24. September 2018 op 11: 53 AM
      permalink

      Ralf kijkt uit naar uw bezoek. Maar de 9-3 SC is er niet meer!

      • 24. September 2018 bij 1: 15 PM
        permalink

        En wat vonden ze in roest?

  • 24. September 2018 op 11: 12 AM
    permalink

    Heel leuk artikel. Ik bedacht dezelfde ideeën met mijn 9-3 2007 stationwagon. Hij heeft echter al 325.000 km onder zijn riem en ik heb ook besloten om te investeren.
    Vanwege onze verhuizing van de stad naar het platteland, hebben we een tweede auto nodig. Natuurlijk denk je aan een nieuwe, maar het is moeilijk na zoveel jaren om je in iets anders te mengen.

    10
  • 24. September 2018 op 11: 28 AM
    permalink

    Mooi artikel.
    En alleen de 9-3 SC vind ik het waard om te bewaren !!!! 😉

    Ik denk dat "Nahhaltigkeit" - met veel dingen - ondertussen vrij belangrijk is.
    Ik probeer dit te gebruiken bij het kopen van producten waar mogelijk.

    Dus ook met de aanschaf van mijn huidige Saabs 2014.
    Ik heb (hopelijk!) Gepland met minimaal 10-12 jarenlang gebruik. Gelukkig ook langer !!!!

    Momenteel ergert hij me met een paar domme en vervelende kleine reparaties en "eigenaardigheden".
    Maar ik denk dat "cultiveren" milieuvriendelijker is dan constant "nieuw kopen"! 😉

    PS:
    Als ik nadenk over hoeveel "oude" iPads en iPhones ik hier heb liggen (maar in ieder geval nog steeds als een vaste telefoon, tv, muziekbibliotheek of afstandsbediening, enz. Nachgenze) .... en alleen omdat het mij mijn "mobiele" contract geeft, dus .... "Milieuvriendelijk" is zo def. niet. 🙁

  • 24. September 2018 op 11: 30 AM
    permalink

    Mooi en uitgebreid geschreven. Heb je echt veel roest in je cabine? Mijn cabine is vanaf het einde van 2005 en had alleen het probleem onder het zegel van de cabriokap. Ik repareerde vóór 3,5-jaren en gooide alles weer op de top. In juli had ik mijn auto op het podium met ingebouwde kasten en hier alles als nieuw. Ik kijk uit naar de andere rapporten.

    Groeten Ralf

    • 24. September 2018 op 11: 52 AM
      permalink

      Nee, niet de cabriolet. Ze zijn gebouwd in Magna, waar ze meer nadruk leggen op roestpreventie dan in Zweden. Het artikel, en mijn opmerking over roesten, verwijst naar een sedan en een stationwagon. Wanneer converteerbaar, is de bovenklep, zoals door u beschreven, het beroemdste probleem.

      • 24. September 2018 bij 12: 27 PM
        permalink

        Ik kijk uit naar het vervolg ...

        Ik hoop dat er veel te zeggen valt over de limousines en de SC. Zo niet, dan is het nog steeds goed voor hun eigenaren om te weten waar de zwakke punten liggen, wat te overwegen en waar te nemen.

        Als eigenaar van een 48-jarige Zweed (vrienden zijn zelfs nog ouder), ben ik ondertussen redelijk ontspannen in termen van roest. Maar je moet het de hele tijd in de gaten houden. Zonder twijfel ...
        Ook is lichaamswerk aan jongere auto's waarschijnlijk moeilijker?

  • 24. September 2018 bij 12: 29 PM
    permalink

    Alles dat na de 9000 op straat kwam, kan alleen in musea en collecties tot aan de H-nummerplaat worden bewaard. De gebruikte materialen uit het midden / einde van de jaren 90 zijn niet ontworpen om verschillende redenen. Dit is van invloed op alle fabrikanten. Slechts één vermijden importeren: door een verbod op PVC kabelbomen Geniet van compost na 10-20 jaar, zelfs wanneer in verlegenheid gebracht door 3 of meer kilometer lange kabel strengen .. Daarom: gebruik zo lang mogelijk. Zoek de meest noodzakelijke service en vervolgens de volgende best bewaard gebleven GM Saab en rijd totdat grote reparaties de auto stoppen.

    10
    • 24. September 2018 bij 2: 19 PM
      permalink

      Dat is waar en toch is het niet waar ...

      1. Heb ik een kabelboom voor het motorcompartiment van een ander Zweden (EZ 1984) gebouwd, omdat de isolatie na ongeveer 15 jaren verkruimelde en er sprake was van kortsluiting.

      Ja, inderdaad, het PVC-verbod had gevolgen, waardoor sommige fabrikanten tot veroudering kwamen, wat men tot nu toe niet wist. Kabels daarentegen zijn geen raketwetenschap en maken van een auto geen wegwerpproduct.

      2. Was de 9000 al getroffen door het PVC-verbod?

      3. Zijn er kabels en kabels. En er zijn en waren ook die die duurzaam zijn zonder PVC ...

      Ik zie in de kabels (beter: in hun isolement) eerder een beperkt probleem, waaraan sommige modeljaren van sommige fabrikanten hebben voldaan. Andere minder. Anders zou je de 9000 al bij de probleemauto's moeten opstellen.

      Zowel op hetzelfde moment (berisping van het PVC-verbod als de oorzaak van niet-duurzame auto's en betonen van de lange-termijnkwaliteiten van [PVC-vrij] SAAB 9000) wordt geen sluitend commentaar gegeven.

      • 24. September 2018 bij 4: 28 PM
        permalink

        Het PVC-thema was bedoeld als een generiek voorbeeld van een cross-seller en niet specifiek voor de 9000. Iedereen kan de kwaliteit en duurzaamheid van beide modellen vergelijken (9000 & 9-5). Er zijn honderden individuele posities die bij de GM -Sab kunnen zijn, een investering die verder gaat dan de basisverwachting om een ​​totaal economisch verlies te worden. Helaas. Hoe meer auto's in het dagelijks leven worden verplaatst, hoe sneller dit punt wordt bereikt. Als u er nog steeds uw geld aan wilt uitgeven, kunt u het doen. Niet elke inzet voor Saab hoeft vanuit financieel oogpunt zinvol te zijn. Maar dan zouden we in het geliefde gebied zijn. En ik becommentarieerde de ingangspost vanuit een finacieel oogpunt.

        • 24. September 2018 bij 9: 11 PM
          permalink

          "(...) zoeken en rijden naar de volgende GM-Saab zo goed mogelijk (...)"

          De vraag blijft, welke SAAB dat zou zijn, als je elke SAB van 10-jaren naar het wegwerpproduct stempelt? De klok tikt ...

          Zoals ik al zei, vind ik de opmerking niet overtuigend. Toch heb ik enig begrip van de vertraagde uitleg. Ja, het is waar dat je een andere auto misschien goedkoper kunt verplaatsen. Maar welke auto zou dat zijn? Een Dacia?

          Voor de overgrote meerderheid van vergelijkbaar vergelijkbare nieuwe auto's geldt dat je alleen kon rijden van het verlies van waarde van het eerste jaar SAAB enkele jaren ...

          Ik behoor zeker niet tot de groep van SAAB-chauffeurs die beweren dat dit de goedkoopste manier is om een ​​SAAB te besturen. Het artikel ('inkomende e-mail') heeft dat echter niet aangegeven, en het heeft dus geen zin op dit punt.

          Ja, het besturen van SAAB is een beetje een hobby. Het onderhouden van de eigen SAAB is echter nog steeds een beetje vergezocht. En ja, het kan echt tellen ...

  • 24. September 2018 bij 12: 40 PM
    permalink

    Hi Tom
    De vraag of ik in uw auto zou investeren, wordt snel beantwoord (althans voor mij). Natuurlijk !!!! De kleine pijntjes en kwalen kunnen hanteerbaar worden gemaakt en de kilometerstand is het minste probleem. Jaren geleden had ik een 9-5 Aero met 379.000km op de teller. 1. Automatische verzending, 1. Turbo, 1. Engine. Waarom zou een 9-3 dit niet kunnen doen? Ik zal loyaliteit blijven tonen aan Saab totdat er geen oprolbare Saab meer is. Je kunt een auto niet zuiniger, duurzamer en milieuvriendelijker besturen.
    Blijf plezier maken met je Saabs

    10
  • 24. September 2018 bij 12: 47 PM
    permalink

    Ik kan deze gedachten heel goed begrijpen ...
    We verplaatsen momenteel vier van de Old Swedes in het dagelijks leven en de problemen en pijntjes blijven niet uit ondanks goed onderhoud en zorg door het bedrijf Kaiser in Fischbach ...
    Vooral met de 2009er Aero SC 1.9 TTID van mijn vrouw hebben we nu bijna alles geruild dat dit model kan breken (hopelijk) ...
    Maar - economie of niet - het zijn gewoon geweldige auto's met karakter die in de loop der jaren een hart groeien en je niet graag teruggeeft ...
    Ook zijn de echte alternatieven maar weinigen tussen ... Dus blijf onredelijk veel geld investeren in het onderhoud en de werking van onze SAAB's en kijk elke dag uit naar echt fijne auto's!
    Blijf op SAABin '

    • 24. September 2018 bij 1: 30 PM
      permalink

      Ik investeer in mijn 2002 9-3 sedan en de Turbo X, zijn kleine roestvlekken onmiddellijk verwijderd, en ik zal blijven investeren, is het de moeite waard en als ik ze zo tijdloze look. Twee weken geleden, mijn buurman reed keer de Turbo X, had altijd tijden opnieuw gevraagd of het mogelijk was, zou hij zo mooi zijn, de vorm enz. Hij is eigenlijk een spraakzaam, AUDI bestuurder, maar in dit uur van de afslag (of beter vlucht) in de zon beladen Taunus, bleef hij stil, met enthousiasme, zijn gezichtsuitdrukking was volledig ontspannen en de glimlach bleef op zijn gezicht, tot vandaag.

      11
  • 24. September 2018 bij 1: 08 PM
    permalink

    Zeer interessant geschreven. Heb van tijd tot tijd met mijn vrouw de discussie over nieuwe auto's of de 9.3 Vector van 2004 ontvangen. Tot nu toe en ik hoop dat het zo blijft, heb ik altijd de overhand gehad. Ik investeer liever elk jaar een hanteerbaar bedrag dan tienduizenden euro's te besteden aan een nieuwe auto. Ik zou niet weten welk merk anders dan Volvo. Hoewel mijn 9.3 200 T Km verwijderd is, zijn er nooit grote problemen geweest. Ik rij en krijg het zo lang mogelijk. Het is een Saab en het is een schande om in welke pers dan ook of in Afrika ver weg te landen. Was vorige week op de Darß aan de Oostzee. In 7-dagen ontmoette ik 9 Saabs. Alle chauffeurs zijn begroet. Waar anders is zoiets?
    Ik heb ook mijn convertible van 2000. Dat geldt in dezelfde mate.

    10
  • 24. September 2018 bij 1: 49 PM
    permalink

    Ik denk dat iedereen Saab het recht heeft om te krijgen. Wat weg is, is weg en zal niet meer terugkomen. Vooral met een merk dat al dunbevolkt was in Duitsland en zich onderscheidde van de standaardpap. Als je na 7-jaren 2 of 3000Euro moet investeren, kost het maar een fractie van de kosten van een zielloze nieuwe auto van een ander merk.

    17
  • 24. September 2018 bij 2: 19 PM
    permalink

    Hallo, bedankt voor dit zeer interessante artikel! Ik kan alleen maar van harte mee eens: Investeer en blijven - als gevolg van duurzaamheid, maar ook uit overtuiging en liefde van de goede smaak en stijl, nadenkend, eenvoudig in de beste zin en eenvoudig ontwerp, vanzelfsprekend en functioneel betrouwbaar en - zelfs vandaag na zoveel jaren - nog steeds geavanceerde technologie. Gewoon gaan zitten, zich goed voelen, ga, genieten - dit is voor mij Saab! Puur rijplezier en tijdloze schoonheid. is altijd geweest en is nog steeds - en in de afgelopen jaren (helaas) meer en meer - een Saab traktatie! Het doel is om zoveel mogelijk van deze prachtige auto's te krijgen en op straat te houden.

    Mijn vraag over de roest: zijn de 9-3 III Griffin-convertibles tot nu toe synoniem problematisch? Ik beschouw mezelf erg gelukkig één te hebben gekocht na een lange zoektocht in het voorjaar (Bj 04 / 2011, 09 EZ / 12 -. Geen idee waar het moest staan ​​rond in zijn eerste "leeftijd" zo lang). Ik ben - zoals je gemakkelijk kunt zien aan de hand van de bovenstaande regels - bijna verliefd op mijn nieuwe juweeltje! De Griffins komen uit het post-GM-tijdperk en wederom gebouwd in Zweden, waarvan ik dacht dat dit een voordeel was. Of bouwde Magna betere kwaliteit? Voor Griffin converteerbare had ik II van mijn vorige, gebouwd bij Magna 9-3 Convertible gescheiden (MY 07, voordat de externe facelift, maar zelfs van binnenuit nieuwe dubbel-DIN navigatie, 300 watt, enz.), Die ik op dat moment besteld als een nieuwe auto. Na 11-jaren en 110tkm zag het er als nieuw uit en had het helemaal geen roest!

    Ik had de Griffin op het podium na het kopen van Lafrentz. Diagnose: hij moet in het begin langer buiten staan, het uitlaatsysteem heeft roest. Ik heb toen een caviteits- en bodembescherming-behandeling gedaan. De uitlaat moet zeker op de lange termijn worden vernieuwd. Wat kan en moet bovendien nog meer doen om redenen van voorzorg? Welke posities moeten kritisch worden bekeken? Ik vraag me altijd af wat wordt bedoeld met anti-roestbehandelingen - de bovengenoemde behandeling van caviteiten en bodembescherming? Helaas, hoewel ik een enthousiaste Saab-liefhebber ben, maar totaal niet op de hoogte van dergelijke vragen. Bovendien heb ik nog nooit zo lang in mijn vroegere cabriolets gereden, maar toen kocht ik een nieuwe - die helaas niet meer werkt. De Griffin wordt daarom zo lang gedreven, totdat hij of ik de geest opgeeft - wat hopelijk ver weg kan zijn!

    • 24. September 2018 bij 5: 08 PM
      permalink

      Vragen over vragen ... 😉 Cabrios zijn in principe minder gevoelig voor roest. Twee mogelijke redenen: u wordt meer verzorgd en minder ontroerd. Of: Magna heeft de betere kwaliteit geleverd. De 9-3-wagen die in het artikel wordt beschreven, is van de lijn 12 / 2010 gerold, dus een heel laat voertuig. Hij was verplaatst als een alledaags voertuig en buiten de aanvullende Rostkur 2011 werd niet langer extra behandeld. Het roest op de bodemplaat na 7-jaren, wat veel voertuigen op die leeftijd doen. Aan de wielkasten en de roestkurk komen we in detail in het volgende artikel.
      Ik denk dat als je de ondergrond in de gaten houdt en Lafrentz al iets heeft gedaan, alles goed gaat. Omdat, en je moet dat duidelijk zeggen, Saab heeft geen slechte kwaliteit geleverd.

  • 24. September 2018 bij 3: 42 PM
    permalink

    Dus mijn 'vloot' veroudert tussen 10 en 20 jaar. Roest is een probleem bij sommige oudere 9-5. Vorig jaar werd de wielkast linksachter gemaakt en volgend jaar is het zeker dat het reservewiel goed draait om terug te gaan naar TÜV. Maar ik heb ook twee injectiespuiten van het benzine-inlaatspruitstuk, die vrijwel geen roet produceren. CO2 misschien een "beetje" meer, omdat ze het populairst zijn onder de SAABists 3.0l 6-cilinders. De onderhoudsinvesteringen m zijn tenslotte de moeite waard. E. Wanneer u veel rijdt en niet constant een nieuwe "schaafmachine" wilt hebben. Kilometers over 200Tkm kunnen me niet meer afschrikken. Het zijn tenslotte voertuigen en geen 'gereedschap'.

    In mijn diesel cabriolet dacht ik aan het begin van deze onuitsprekelijke dieseldiscussie ook kort in de uitverkoop. De aangeboden prijzen brachten me er echter snel toe af te zien van mijn verkoopideeën. Het voertuig wordt voornamelijk gebruikt als een "langeafstandsjager". Steden die al een rijverbod hebben of er binnenkort een willen invoeren, ik ga gewoon linksaf. Nogmaals, je merkt de hele absurditeit van de huidige discussie over vervuilende stoffen. In een reële verbruik van 5,9l / 100km (EUR 4) produceren ik natuurlijk weten heel weinig CO2 maar meer roetdeeltjes dan de nieuwste 6d temp diesel, tenzij de fabrikant niet meer hebben "bedrogen". Als je de ademhaling kon verbieden door regelgeving, zou deze hele technische uitlaatsysteem-upgrade overbodig zijn. Misschien is dat een benadering die moet worden overwogen

  • 24. September 2018 bij 4: 22 PM
    permalink

    Zeker investeren. Heb een 9-3 Aero Convertible van 2005 met tot nu toe 460800 km, motor zonder problemen. Wat nu wordt verbroken, is het verschil. Zorg voor een 6-versnellingsoverbrenging.Wie kan me een tip geven voor een transmissie of voor reparatie. Bij voorbaat dank aan alle lezers

    • 24. September 2018 bij 4: 53 PM
      permalink

      Hallo Michael!
      Ik ken een Saab Spezi in de buurt van Bremen. Hij kan je mogelijk helpen. Ik hoop dat dit niet te ver weg is van jou.
      Google zoekt het telefoonnummer van Claas Klreemann
      groet Björn

  • 24. September 2018 bij 5: 00 PM
    permalink

    Momenteel ben bewegen 5 Saab 9 3-I en II. Ik natuurlijk niet eten om de zoveel mijlen, ze staan ​​met 110000 om 140000km nog relatief bescheiden daar. Jaren van constructie zijn van 1998 naar 2005. Maar het kost me veel tijd en geld om de 9-3er in leven te houden. In het voorjaar 2019 ik moet beslissen voor drie van de vijf, de financiële kosten is gewoon te groot voor mij. (Er is ook een mooie 95 NG en een 96er 1980 in mijn vloot)
    Ik zal nooit helemaal scheiden van een van de 9-3er, het gele converteerbare jaar 6 / 1998 en de blauwe Aero Coupe met Viggenbody die ik veilig zal houden.

    Ja, het vereist veel enthousiasme en financiële inspanning om de Saab-vlag hoog te houden. Is het het waard? Ik denk niet dat de 9-3 II / III nooit de cultstatus zal bereiken.
    Tom schreef ooit; Je kunt niet elke Saab redden. Twee of drie zullen zeker bij mij overleven.

    Altijd goede reis voor iedereen.

    9
    5
    • 29. September 2018 bij 5: 56 PM
      permalink

      Ik kruis mijn vingers (momenteel 7 naar 5) niet over deze opmerking ...

      Hier, een eigenaar van vijf (!) 9-3 en andere SAAB's (!) Schrijft dat hij persoonlijk niet alles kan opslaan en permanent kan bewaren. Ja, wie van ons zou dat kunnen doen?

      Hier schrijft een liefhebber dat twee of drie SAAB's (of bedoelt hij twee of drie 9-3?) Zeker bij hem zullen overleven. Hij wenst ons allemaal een plezierige rit.

      Wie zijn de 5-lezers die iets te klagen hebben?
      En wat wordt er precies opgeschort?

      De duimen naar beneden kan ik niet begrijpen. Een opmerking / antwoord kan mijn begrip van de sprongen helpen? Misschien ...

      Een commentaar en negatieve stemmingen denk ik, maar niet ansatzweise begrijpelijk. Het blijft voor mij volkomen onbegrijpelijk en lijkt ook lui en laf!

      Naar mijn mening verdient elke SAAB-bestuurder die een of meer SAAB's wil ontvangen, alleen duimen op een SAAB-blog. In dit geval minstens 12 naar 0. Het maakt niet uit of u de mening deelt over de potentiële "cultstatus" van "9-3 II / III" of niet ...

      En zo niet, zeg dat alsjeblieft. Zoals het is, zou je kunnen denken dat Hans S. "zijn" duim omlaag had omdat hij een aantal SAAB's als zijn eigendom noemde en van plan was sommige van deze SAAB's permanent te bewaren. En dat zou verreweg de stomste duimen ooit zijn op deze blog ...

      • 6. Oktober 2018 bij 2: 10 PM
        permalink

        Hallo Herbert, ik lees nu pas uw antwoord op mijn bericht. Bedankt voor uw inzet. Natuurlijk is het snel met een duim omlaag, zo is het nu. Sommigen zullen denken, ik ben een rijke showman. In plaats van wat ik daar zeg, zou ik de vlag van Saab en Lancia niet ophouden. Met deze auto's ben je helemaal geen opschepper of een proletariër. Saab / Lancia belichamen individualisme in pure cultuur.
        De waarde van vandaag van mijn voertuigen, nou, ik zou zo een nieuwe leguaan of pelikaan kunnen kopen of wat deze auto ook voor hem betekent! Wil ik dat? Absoluut niet.
        Goede tijd en goede reis
        Hans S.

  • 24. September 2018 bij 6: 53 PM
    permalink

    Voor een paar duizend heb je maximaal één jaar lease betaald en heb je nog niets in bezit. Duidelijk investeren, vooral roest en de "veiligheid", het klimaat en de stoelverwarming wel. Wacht ook een goede maand 🙂

  • 24. September 2018 bij 8: 08 PM
    permalink

    Goede avond Tom,
    rijden een 9.3 III TTiD met herten pack (200 pk) van 12 / 2007 (een ex SAAB bedrijfsauto van een faillissement) met de huidige 416.000 km.
    Grote investeringen waren een automatische transmissie op 385.000 km, twee alternators, een starter en de gebruikelijke
    Vernieuwing van Domlagern en koppelstangen, maar die mogelijk een deel van het hert / Bilsteinfahrwerk met speciale velgen verschuldigd is.
    Roest kent deze SAAB nog niet tot vandaag.
    Hij spint nog steeds als een bij en ik ben elke dag blij om weer in de auto te mogen rijden.
    Een van deze nieuwbakken vaderlijke en volhoudende dozen met ingebouwd afleidingskantoor zal voor mij nooit een probleem zijn.
    Daarom kocht ik vorig jaar een nieuwe 9.3 NEVS nieuwe auto met 500 km en dit voorjaar importeerde ik nog een 9.3 NEVS uit Zweden met 39.000 km.
    Deze modellen laten merkbare verbeteringen zien ten opzichte van de eerder gebouwde 9.3 III op het gebied van motor, ophanging, stuurinrichting, stoelen en geluidscomfort.
    Beide NEVS werden onmiddellijk 'gekaapt' en ondergingen een uitgebreide underbodybehandeling met ijsontploffingen,
    Conservering en holteafdichting.
    Geen enkel voertuig. 1 rijdt nu mijn dochter (door een dankbare 900 II, die nog steeds goed te laten verlopen met 280.000 km in het Kinship) en ik heb 2 me. Copyspace in de hoek - voor later.
    Ik hoop alleen op een lang en voldoende basisaanbod van Orio!
    Dan zou mijn vriend op hun 9.3 III TTiD cabriolet met inzwschen 210.000 km blijven genieten.
    En nog een opmerking aan het einde:
    Ik had tussen 1982 en 1992 een 900 Turbo en drie 900 Turbo 16 S met verfijningen van Heuschmid.
    Op dat moment briljante Renner waartegen een BMW geen kans had.
    Maar reparaties in die tijd kwamen vaker voor op de motor en vooral op de transmissie- / koppelingseenheid dan tegenwoordig.
    Fazit:
    Onze voertuigen zijn van de basisstof (met goede zorg) klassieke langlaufers en het zou naar mijn mening zonde zijn, deze goede substantie is niet voldoende om te verkrijgen.
    Eenmaal SAAB - altijd SAAB!
    Een fijne avond en vriendelijke groeten aan de gemeenschap.
    Peter Witzel.

    15
    • 24. September 2018 bij 10: 11 PM
      permalink

      Zelfs mijn oldtimer heeft nauwelijks meer problemen. Natuurlijk weet ik dat niet precies, maar als de kilometerteller klopt, dan is de half miljoen niet helemaal gebarsten ...

      Wat een verklaring, wat een verplichting. Ik wens je altijd een goede reis. In ieder geval voor de volgende 416.000 Km. Geweldig!

    • 25. September 2018 op 10: 37 AM
      permalink

      De anekdote over de 901 verbaast me niet. De versnellingsbak in de 901 is altijd relatief zwak geweest, zelfs voor de seriële uitvoer. Als dan een zogenaamde Tuningspezialist-hand vroegtijdige slijtage aanbrengt, is dit onvermijdelijk. Het is niet voor niets dat het ontwerp van de hertensoftware meestal vrij conservatief is met betrekking tot de versnellingsbakbelasting. Dit is niet verkeerd, vooral als u een garantie op uw product geeft.

    • 25. September 2018 bij 2: 42 PM
      permalink

      Hallo Peter! De "NEVS" 9-3 heeft de beste ophanging die de 9-3 II - III ooit heeft gehad. Bekende Saab-componenten zijn opnieuw samengesteld en afgestemd, het resultaat is echt goed. Het is jammer dat er geen nieuwe editie van de stationwagon voor de MY 2015 was. Het was gepland maar werd nooit werkelijkheid vanwege bekende redenen. Veel plezier met de Sääben!

  • 24. September 2018 bij 11: 44 PM
    permalink

    Met een 03-2011 gebouwd en 04-2012 TTiD SC erstzugelassenen ik ketzt 150.000 km en heb nog nooit een auto, die tot dan toe zo weinig reparaties uitzondering van de remschijven en remblokken, nu de distributieriem umd twee mechanische "Außeneinwirkunfen" niets gehad!
    Na roest (vrij zoute winter gehad) heb ik niet gezocht. Dus voor mij betekent dat blijven gebruiken (voertuig, geen Stehzeug) en ontvangen. Alleen de waarschijnlijk afnemende snelheid van de reserveonderdelenvoorraad en de mogelijkheid dat ik zou parkeren van 1.9.2019 in de naburige plaats, laat me een extra (niet-Saab) gebruiksvoertuig overwegen om te kopen.

  • 25. September 2018 op 12: 21 AM
    permalink

    We waren dit jaar ook geconfronteerd met het probleem dat onze SAAB 9-5 2000 schreeuwde om aandacht, schoon Klma, nieuwe veren en dempers Rear, zeef, koeler en zelfs een paar andere dingen, een totaal van ongeveer 3.500 €. Maar we hebben ook overwogen om hem te houden, want hij heeft een lage kilometerstand en daarmee het herstel is nog steeds de moeite waard op de lange termijn, heeft hij Loop maar net 387.000 km van 800.00 Ik zou dan een beslissing nemen op het gebied van groot onderhoud

  • 25. September 2018 bij 12: 39 PM
    permalink

    Ik dacht dat de 9-3 Combi was verkocht?
    Wij handhaven onze twee-9 3s en ze willen ook te houden wat ons interesseert weinig hier in Oostenrijk moet ook niet verwachten dat diesel rijverboden, drum moet je er ook nog steeds zorgen. de 9-3II / 9-3III is gewoon een perfecte alledaagse auto, en bijzonder omdat Saab en alles eromheen, en het heeft alles wat je nodig hebt. De uitvindingen van de auto-industrie, die de laatste jaren zo populair is geweest, heb je bijna niet nodig. Dus zaken als een achteruitkijkcamera kunnen zelfs achteraf worden ingebouwd dankzij de Saabexperten ja.
    Onlangs reed ik een auto met Virtual Cockpit en merkte dat het gewoon storend en storend was. Was blij om weer analoge instrumenten met nachtpaneel te zien.
    Dus ik zeg, zolang het mogelijk is om te investeren, goed te zorgen, vooruit te rijden, niet alleen brandstof bespaart, maar de Saab spaart en je nog langer geniet.

  • 25. September 2018 bij 7: 18 PM
    permalink

    In een oud boekje van Saab stond een keer.

    Service is niet voor wat je hebt gereden, maar voor wat je nog steeds wilt rijden.

    Of zoiets.

    Dus je moet doelen stellen waar ik heen wil met de Saab. 300 Tkm, H-markering of andere.
    Dit gaat ongetwijfeld gepaard met kosten en de vraag is dan ofwel regelmatig iets in de dienst zetten of op een bepaald moment het risico nemen zonder voorafgaande service om veel en duur te repareren.

  • 26. September 2018 op 4: 22 AM
    permalink

    Zolang ik me kan toestaan, zal ik van zowel het milieu als gevolg, evenals het behoud van tradities, maar vooral mijn persoonlijke permanente grijns toen ik rijd, houd mijn Saab en te onderhouden. Mijn 901 coupé, cabriolet en twee 902 9000er samen 98 jaar oud en hebben 870.000 km op de snelheidsmeter. Ik hoop te verdubbelen ...... Tenminste. Een groet aan de gemeenschap.

  • 26. September 2018 bij 3: 00 PM
    permalink

    Onlangs was ik de enige niet-VW-medewerker op een verjaardagsfeest op WOB.
    Na al uitvoerig had beschreven, die allemaal niet werken aan hun nieuwe (!) Models, realiseerde ik me kort en bondig die eigenlijk alles werkt in mijn 9 en 11 jaar oud Saabs.
    Ik heb zelden zulke beangstigde gezichten gezien 🙂
    Ok, toen stelde ik uit dat natuurlijk van tijd tot tijd de ene of de andere reparatie nodig is, maar alles binnen redelijke grenzen.
    Afgezien van dit onuitsprekelijke verhaal over diesel zijn dit zeker chique auto's, maar tegen welke prijs ...?!
    Ik heb het niet alleen over de aanschafprijs (VW is al lange tijd geen drager van het volk ...), maar zoals hierboven vermeld, begint de ecologische voetafdruk in de productie.
    Onze Saabs zijn individuele, comfortabele en krachtige voertuigen waarvan het onderhoud ons aanzienlijk goedkoper is dan een nieuwe aankoop.
    Daarom vermijden we achterstanden en hebben de convertible (MJ 06) enige tijd geleden met Mike Sanders behandeld.
    Afgelopen herfst waren we te sparen op zoek naar een winter auto naar de cabriolet, en struikelden over een 9-3 soda, MJ 11 tegen een aantrekkelijke prijs. Natuurlijk kun je dat niet negeren :-). Omdat de eigenaar er iets geschlampert we moeten ook iets te investeren, maar nogmaals, alles in het frame en dan is dat al een liefhebber `Winterauto' dan een gelijkwaardige Golf / Astra / etc ...
    Dus we zullen onze zeugen zo lang mogelijk blijven besturen, verzorgen en onderhouden.

    Groeten aan de gemeenschap
    openhartig

    PS: Trouwens, het Saab-virus is besmettelijk. Onze dochter (21) heeft onlangs na een initiële aberratie (Skoda Fabia) met een 9-3, 1,8 08t MJ op de weg, met herten 🙂

    8
    1
  • 26. September 2018 bij 4: 38 PM
    permalink

    Beste Tom,
    Nogmaals, je hebt de emotionele wereld van de innerlijk gescheurde Saab-bestuurder samengevat. Ik heb een 9-3 II 1.8t Convertible (MY 2005) en 9-3 2.0 SC T (MY2009) zowel gehirscht en in uitstekende staat (beide op ongeveer 45T km). Ik wil je zo lang mogelijk op de weg houden. Mijn vrouw rijdt in een auto met een groene klaver wat niet helemaal werkt hier zo, zoals de start-stop automaat had behoefte aan een volledige artikel. Dus ik ben meer dan blij om te zitten in mijn twee analoge voertuigen zonder vervelende Piepserei en paternalisme om mee te varen door het platteland.
    Lg uit Wenen,
    Christelijk

  • 27. September 2018 bij 4: 40 PM
    permalink

    Ik lees altijd iets over de ecologische voetafdruk en een zekere duurzaamheid bij het rijden / bewegen op een Saab. Subliminale geluiden zijn soms synoniem met een bepaald "superioriteitsgeluid". Ik wil de spoilsport niet spelen, maar het lijkt me meer alsof dit iets is dat lijkt op het Zweckoptimismus ... Als Saab auto's, ecologie en duurzaamheid zou bouwen, maar velen zouden er niet om geven ... een nieuwe Saab zou al moeten zijn 😉

    • 29. September 2018 bij 2: 07 PM
      permalink

      Een opmerking met waarachtigheid ...

      Het overweldigende en aanhoudende leed voor het merk (de wens voor nieuwe auto's) is in tegenspraak met de heersende lof van duurzaamheid en het eeuwige behoud van gebruikt zo lang mogelijk.

      • Misschien is deze tegenstrijdigheid slechts schijn?

      • Misschien zijn te veel SAAB's te lang gedreven om het merk de moeite waard te maken?

      • Misschien heeft duurzaam denken economisch succes in de weg gestaan?

      Het zou in ieder geval de tegenstrijdigheid oplossen. Er zijn nog steeds 900er en 9000er in de eerste hand. Ik had een aantal interessante gesprekken met een aantal van hun eigenaren. Niet zonder bijbedoeling, maar volledig zonder kans ...

      De man genaamd Ove leeft, is wereldwijd verspreid en heeft vele gezichten en namen. Duurzaamheid maakt al deel uit van het SAAB-DNA. Het lijkt een beetje goedkoop vandaag, maar het lijkt me veel ouder dan het faillissement.

  • 28. September 2018 bij 3: 53 PM
    permalink

    Nadat ik mijn mooie 9000 aero met onder 500T km en de 900 - 1997 300 Convertible T km met LPG retrofit (in Zwitserland 99 cent per liter in plaats van CHF 1.50 tot CHF 2.-) met "meervoudig orgaanfalen blazen hart en afgestaan ​​waterige ogen of als reserveonderdelen te ondersteunen hebben weggegeven, het spijt me tot op de dag dat ik niet laten een of beide hersteld voor onredelijk geld. mijn nu twintig jaar 9-5 combinatie en in januari '18 wanneer het sneeuwt en min zes graden (incl. bevroren permanente glimlach, die bleef tot nu toe) verworven 9-3 Convertible (15Jahre) met 170 T km Ik zal echter zeker blijven zolang Matthias Krauer, Bauma, CH beschouwt dit werk rijklaar op.
    Of ik nu een gloednieuwe Ford, een huidig ​​VW-model, een Renault, enz. Of een opwindende Cadillac van familie en vrienden rijd; Met mijn SAAB's ben ik gewoon veilig thuis. echt DAHOIM
    Elke investering is altijd de moeite waard geweest in termen van zuinigheid, correcte milieubescherming en, bovenal, emoties (er is geen verveling in de SAAB)

  • 3. Oktober 2018 bij 2: 55 PM
    permalink

    We hebben een geweldig 2011 9-3X SC met ongeveer 100,000 mijl (161,000km) ... Dus ver, nieuwe remblokken, voorwiel lagers, en koplampen, zijn de enige dingen die we hebben gehad te vervangen (en banden). Rijdt alsof het nieuw was ... ziet er geweldig uit. In de Verenigde Staten, heeft een zeven jaar oude auto met een kilometerstand wordt beschouwd als "oud." Maar voor mij, is de auto niet lijkt een antiek. Zijn stijl ziet er nog steeds beter uit dan bijna alles op de weg, hoewel ik de Porsche Cayenne niet leuk vind. 30,000km per jaar totdat het onbetrouwbaar wordt om lange reizen te maken. En dan? Ik weet het niet. Het lijkt beledigen thatthis prachtige auto shoulderstand worden wat wij een beroep doen op Martha's Vineyard "IJsland auto" of een "beach car 'dat zijn meestal oude gedeukte auto's zagen mensen rond te houden wanneer ze niet willen gebruik maken van hun' goede auto. "

Reacties zijn gesloten.